HERO KU DEMAM BANJIR

Salam hujung minggu

Balik dari kg ari tu c hero dan c kakak dah nampak tanda-tanda demam batuk dan selseme. semalam c kakak batuk teruk dan panas badan, c hero pon sama, sudahnya ibu tak dapat tidur.

Biasanya ibu akan bagi si manja  makan Berina C-Plus tapi dah lama tak order tak sempat nak order, jadi selain dari ubat klinik untuk c kakak sbb dah 5 tahun, untuk c hero ibu cuba elakkan bagi ubat ibu guna cara tradisonal dan doa dengan harapan kurangkan panas pbadan dan redakan demam.

antara caranya adalah:

1. Jelung atau jaram ngan air asam jawa
    Cara: ambil segengam asam jawa ramas dalam air suam/sejuk ( ada sesetengah cadangkan ngan air suam). sapukan air tersebut ke seluruh badan anak terutama bahagian ketiak belakang dan kepala.

2. Daun Bunga Raya
    Kat kl dan dalam keadaan darurat kelam kabut tak sempat derrr nak cari daun bunga raya. kalau      kat kampung adala kot.. caranye sama jugak amik daun atau bunga ramas dalam air suam/sejuk , jelungkan kat bdan baby/anak

3. perhatian dan pelukan
   Ini yang  saya amalkan.. anak bila demam dia akan merengek. pelukan dan usapan lembut dan ikhlas sedikit sebanyak akan mengurangkan rasa tidak selesa malah anak dapat tidur dalam pelukan hangat kita.

4. Doa
    disamping Pelbagai cara yang kita ikhtiarkan doa kapada yang maha esa hendaklah sentiasa di mulut. Hanya Dia yang maha mengetahui dan maha menyembuh.

HERO DEMAM- FLAT

KAKAK PON DEMAM SERENTAK

DOA DEMAM PANAS


Share:

2 comments